mandag 15. november 2010

GDS - Lanterne av silkepapir

Det er viktig med litt ekstra lys i november og denne GDS´n er inspirert av denne fine lanternen som storebror har laget i barnehagen:

Jeg syns lanterner av silkepapir er så fine, og jeg har ikke laget en selv siden barneskolen, så jeg måtte prøve:)

Du trenger silkepapir, tapetklister, pensel (det syns storebror er helt feil, for i barnehagen brukte de fingrene..så det er også en mulighet;)), en ballong og ståltråd.

Pensle tapetklister på ballongen, og lim fast biter av silkepapir. Når ballongen er dekket (bortsett fra øverst, der lyset settes oppi), henger du den opp til tørk.

Når den er tørr gjentaes prosessen igjen..og igjen - til den har fått en passe tykt lag med silkepapir. Jeg gjorde det 3-4 ganger.

Så sprekker du ballongen, og drar den forsiktig ut av silkepapiret.

Jeg brukte ganske tykk ståltråd, og stakk hull med den på hver side, og laget en hank, eller oppheng.
Så settes et te-lys oppi, og lanternen kan henges opp:)
(Ikke lett å ta et bra bilde av det i mørket, men men..)


God natt!

7 kommentarer:

  1. Så fiiint!
    Det har eg og lyst te å prøva!
    Føye seg inn i ei laaang rekke sådan ;o)

    Ha ei superfin veka smukka!

    SvarSlett
  2. Vi har laget dem i bøtter og spann til Lanternefesten:) Vi prøver å gjøre noe nytt hvert år, så i år surret vi tråd dyppet i lim rundt lanternen helt til slutt. Ble også veldig fint:) Ha en god dag!

    SvarSlett
  3. Så fint! Og ikke minst lurt! Jeg har nettopp vunnet meg en limpistol, kanskje den kan brukes? Jeg fører det opp på listen over ting jeg skal gjøre når jeg får litt mindre travle dager igjen. Men det høres på en måte pittelitt brannfarlig ut, en lykt laget av lim og silkepapir...? ;) Ute kan den jo henge, iallefall!

    SvarSlett
  4. Det blei verkeligt ei fiiine helg ja, og jammen tenkte eg på deg og kjøpte silkepapir og :o)

    Send meg ein mail med adressa di, for eg vil jo definitivt at DU ska værr med!
    jeo74@msn.com

    SvarSlett
  5. Kjempefin! Skikkelig stemningsfullt!

    SvarSlett
  6. Har bladd meg nedover og sett både herlig juleverksted med glitter, de fargerike pepperkakene, og den flotte lykten her nå. Morsomt og herlig! :)

    SvarSlett

Jeg blir så glad hvis du legger igjen en kommentar:) Tusen takk!
Thank you for your comment:)